1. Ak by totiž statický prepočet nemal chybu – mal chybu
2 V zmluve o dielo, ktorú podpísali stavebníci z Váhostavu a Bögl a Krýsl, je uvedené, že ako podporné konštrukcie mostov budú použité výsuvné skruže. Na most pri Kurimanoch však dali stavbári skruže pevné.
3 Stavebný dozor si neplnil poriadne svoje povinnosti, pretože nebol prítomný ani pri betonáži – betónovanie bolo povolené telefonicky
.
pokračovanie
.
Počiatek (SMER) obvinil zo zodpovednosti Figeľa (KDH)
.
Moja poznámka – navrhol som použitie nezávislej konštrukcie na sekundárnu ochranu stavebných robotníkov – návrh som podal na stránke NDS včera. Rovnako som ho uverejnil na SME a svojom Facebooku
http://www.aktuality.sk/fotogaleria/217014/kurimany-nestastie-most-zrutenie/3/
Pridávam diskusia zo sobotných dialógov, ktorú som si pozorne vypočul –
Počiatek v nej tvrdil, že ide o vplyv cenovej konkurencie, Figeľ že išlo o inú konštrukciu ako v dokumentácii, pevnú, na zemi a nie výsuvnú ako mala byť, Počiatek Figeľa obvinil z klamstva a povedal, že zmluva o dielo bola plne dodržaná.
Figeľ Ďalej uviedol, že stavebný dozor si neplnil svoje povinnosti . Počiatek povedal, že dozor na stavbe bol.
Diskusia
Nezávisle som počul názor, že robotníci na stavbe neviazali oceľové tyče ako mali lebo keby ich boli viazali predpisovo, tie by udržali samé seba.
pokr.
Typické – Slováci neprijímajú zodpovednosť a vzájomne sa obviňujú z vytĺkania politického kapitálu
“Zo smrti by sa nemal vytĺkať politický kapitál, toto odkazujem pánovi Figeľovi, nech s tým láskavo prestane,” vyhlásil premiér v relácii RTVS O 5 minút 12.
a
“Vytĺkanie politického kapitálu sa začalo vtedy, keď váš pán minister (minister dopravy Ján Počiatek, pozn red.) začal hovoriť, kto za to môže,” reagoval Frešo.
13.11. 2012 posledný vývoj – vyšetrovateľ dáva za pravdu Počiatkovi – na výkrese je nakreslená PEVNÁ skruž
Citáti zo správy vyšetrovateľa: “Konštatovanie vyšetrovateľov však pochybnosti o nevymenení podpier úplne nevyvracia. V projektovej dokumentácii aj v technickej štúdii sa totiž píše o použití posuvnej skruže, aj keď nakreslená je naozaj pevná, a to je vraj smerodajné. “Na výkrese je pevná podperná skruž. Statický prepočet sa takisto robil len na pevnú skruž. Stavbára nezaujíma, čo je napísané v technickej správe, ale pozrie sa do výkresu a podľa toho vie, aká skruž tam môže ísť,” zdôvodnil nemenovaný vyšetrovateľ tragédie, na ktorú doplatili životmi štyria ľudia.”
Počiatek ešte v piatok na otázku Pravdy, či mu generálny riaditeľ diaľničiarov Milan Gajdoš potvrdil, že skruže sa nemenili, odpovedal: “Prisahal mi, že neexistuje žiadny dodatok, ktorý by menil stavbu. Nič také neexistuje.” Existuje aj ďalšie vysvetlenie, prečo je v zmluve, v projektovej dokumentácii a reálne na stavbe niečo iné. “Tieto dokumenty robia často ekonómovia a právnici, ktorým posuvná, výsuvná či pevná skruž nič nehovorí,” uvažuje vyšetrovateľ.
Rovnako sa nazdáva aj Počiatek, že v okamihu, keď sa stavbári pre nejasnosti v projekte pýtali diaľničiarov na použitie výsuvnej skruže na osudnom moste a použitie tejto skruže im diaľničná spoločnosť potvrdila, sa jednoducho pomýlili. “Omylom sa tam napísala výsuvná skruž. Zjavne sa v tej dobe zmýlila aj investičná riaditeľka Viktória Chomová, ktorá je pod tým podpísaná,” povedal Počiatek v rozhovore pre Pravdu.”